tisdag 8 mars 2011

Blir man fet av fettisdag?


Idag är det fettisdag! Dagen till ära känner jag inga smaker överhuvudtaget, men fick mig en semla hos Lovisa iaf - tror att jag anade smaken men bara när jag andades ut...
Nu kanske du funderar...äter hon sånt?!? När jag bodde i Umeå kunde det t.o.m hända att någon deltagare kommenterade vad jag hade i matvagnen vi träffades på ett varuhus. Och ja, jag äter "sånt"...men blir man inte fet på fettisdagen? Inte om man fortsätter som kyrkoåret och fastar i 40 dagar sen, hehe!
Några äldre damer kommenterade idag att de alltid bara åt semlor på fettisdagen när de var små, och det är så det låter när man pratar med de som är lite äldre. Om man ens åt godis var det BARA på lördagarna, påskägget var litet och var bara på påskafton, visst kanske man åt chips någon gång, men det var bara några gånger PER ÅR. Det är lätt att skylla övervikt på att man har dåliga gener osv och visst finns det en del som har väldigt lätt att lägga på sig MEN det är ändå så solklart att Sveriges ökande övervikt inte alls beror på gener - snarare på ändrade mat och snaskvanor. Vi har gjort det normalt att ha fredagsmys med allt vad det innebär av snask, sen är det dags för lördagen och godiset och sen kanske det finns kvar till söndagen också och vips så har man snaskat 3 av 7 dagar - kanske VARJE VECKA?
Blir man fet av fettisdagen? Nä absolut inte, men om man har tisdag hela veckan är det en helt annan sak! Ät allt och unna dig något du verkligen tycker om men bara ibland, där emellan får man faktiskt tänka efter vad kroppen mår bra av och presterar bra av och försöka äta det istället.
Bara ett år kvar till nästa fettisdag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar