måndag 21 november 2011

Vem är instruktören?

När jag var liten trodde jag i alla fall att fröken bodde på skolan, inte så konstigt då den enda gången man sågs var just där. Ni kanske tror att vi instruktörer bor på Step In, men så är ju inte fallet (även om det känns så ibland). Vilka är vi då som står/sitter/ligger där framme och vill få alla deltagare att träna, ta i, svettas och njuta? Jag kommer framöver att presentera lite olika instruktörer för er, och vem passar bättre att vara först ut om inte vår gruppträningsansvariga: Anna Bäck.


Vem är Anna Bäck?
Bodentjej med brinnande träningsintresse sedan jag var 10 år och upptäckte att jag sprang snabbast i klassen. Då började jag träna friidrott vilket var i princip mitt hela liv tills jag fyllde 18. Då ville jag upptäcka världen och reste bla som aupair till USA. När jag var 20 år träffade min nuvarande man, flyttade till Umeå för att studera till Idrottspedagog. Flyttade hem till Boden 1995 och fick sedan jobb 1996 när BSI blev Step In, som bla gruppträningsansvarig.


Hur kom det sig att du började instruera? Hur länge har du hållit på? Att jag blev instruktör överhuvudtaget är min fasters fel el. rättare sagt förtjänst! När jag började mina studier på Universitetet 1989 så jobbade min faster som friskvårdskonsulent på IKSU (Studenternas idrotts förening i Umeå) och hon tyckte jag skulle gå deras gympaledarutbildning, vilket jag gjorde. Jag körde gympapass i alla varianter och fortbildade mig sedan till aerobic-/stepledare, styrketräningsinstruktör och massör.


Vad gör en gruppträningsansvarig? Mitt ansvar är att se till att det finns gruppträningspass att erbjuda våra medlemmar och att dessa bemannas av proffsiga instruktörer. Detta kräver mer kontorsarbete och mycket skrivande på datorn än många kan tro.....

Har du någon förebild inom träningsområdet? Les Mills stjärnorna Rachael & Dan Cohen som koreograferar Bodycombat är mina förebilder i just gruppträning. Min allra första & största förebild inom idrotten är Ingemar Stenmark!

Favoritträningslåt just nu? Självklart en av låtarna på core-passet! LMFAO -Party Rock

Favoritträningskläder just nu? Ett svart Casall linne med volangkant på axlarna (som egentligen är ett tennislinne).

Vad gör du när du inte är på step in? När jag inte är på jobbet så pluggar jag en hel del koreografi samt försöker hinna att sköta hem och barn däremellan. På vintern tillbringar jag i princip alla helger i pisten i någon av norrbottens slalombackar. På sommarn gillar jag att bara njuta av ledighet, sol och värme.

Något du gillar väldigt mycket? Förutom min man, mina barn och min katt så tycker jag väldigt mycket om att åka på skidresor med alla underbara vänner.


Något du inte alls tycker om? Barn & djur som far illa!


Vad ser du mest fram emot i dessa ombyggnadstider här på Step In? Självklart ser jag mycket fram emot de NYA gruppträningssalarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar