måndag 13 februari 2012

NINVA

Jag fortsätter intervjua våra underbara gruppträningsinstruktörer :)

Vem är Ninva?

Ninva är ett mellansyskon i en skara om 5 barn och uppväxt i Norrköping. Jag är numera ingift Bodensare och jag gör så gott jag kan för att smälta in, men ibland bryter sig den klingande Östgötskan fram.

Jag är en ibland rätt ”gå påig” tjej som gillar att skoja och har nära till skratt…och jag är väldigt bra på att prata om mig själv. ;)

Min föräldrar är från Libanon, vilket gör att jag lever i två olika kulturer. Om man följer ”Mitt stora feta Syrianska bröllop” som visas på 3:an, så kan man ta del av min kultur.

Som instruktör kännetecknas jag ofta som ”hon som tjatar om tekniken hela tiden”. Att teknik är ”a och o” har jag med mig sedan den tiden då jag tränade Ninjutsu, där jag var ensam tjej och oftast fick sparras med killar som vägde lite mer än dubbelt så mycket som mig. Jag förstod ganska snabbt att min ”rå styrka” var föga värld (jag är rätt smart som kom på det alldeles själv ;) ) så jag fick fokusera på att försöka vara snabbare och säkrare i utförandet än dem. Ibland gick det väldans bra, fast oftast var det ”kast med liten Ninva”, något jag blev grym på var att landa på ett sätt som gjorde mindre ont, vilket i sig kräver mycket teknik. Det viktiga är att fokusera på rätt teknik från början, först efter det kan man utnyttja sin styrka eller snabbhet.

Hur kom det sig att du började instruera? Hur länge har du hållit på?.

När jag 2001 flyttade till Luleå för att plugga började jag träna på studentidrotten. Instruktörena på de gympapassen som jag gick på var enligt mig själv väldigt slätstrukna och jag såg det som mitt uppdrag att ”hotta till” det hela med lite ”Ninva anda”. Så någongång under 2002 gick jag min första utbildning inom gruppträning och fick min chans. Fast jag är osäker på om jag lyckades speciellt bra.

Det som var unikt med mig då var att jag körde olika sorters klasser. På den tiden så var man antingen en Aerobic instruktör eller så var man Gympa instruktör. Aerobic instruktörerna körde de lite ”coolare” passen medan vi Gympa instruktörer höll oss till gympa och möjligtvis spinning. Med min kampsportsbakgrund så var det självskrivet att jag skulle hålla box-klasser. På det sättet blev jag en korsning av gympa- och aerobic- och spinninginstruktör.

Vart har du jobbat tidigare?

Jag började min bana på StiL i Luleå, när jag pluggat klart bodde jag en sväng i Umeå där jag instruerade på IKSU, studentidrott det med om än det är norra Europas största sportanläggning. Efter det fick jag jobb på Banverket i Västerås och då instruerade jag på Feelgood. Sen flyttade jag tillbaka till Luleå och StiL, och nu är jag här.

Har du någon förebild inom träningsområdet?

Absolut, jag har ganska många faktiskt. Jag försöker alltid ”stjäla” något från alla instruktörer. Alla människor har något som de är bra på och jag är alltid på jakt efter att få lära mig nya saker. Sen tycker jag väldigt mycket om att se helheten av träning/hälsa och där är Mats Petersson, Näringsfysiolog, min guru, honom har jag lärt mig mycket av och jag tycker om att citera han.

Favoritträningslåt just nu?

Har ingen faktiskt, jag gillar musik i stort. Huvudsaken är att det är rätt musik för det jag ska göra.

Favoritträningskläder just nu?

Jag är nog rätt tråkig jag gillar svarta kläder, sen är det som musiken att jag gärna har olika kläder beroende på avd det är jag ska träna.

Vad gör du när du inte är på step in?

För tillfället är jag föräldraledig. Annars jobbar jag som projektledare inom Mark och Anläggning på Luleå Kommun. Tidigare har jag varit väldigt engagerad inom studentidrotten och suttit med i olika styrelser men har dragit ner på allt sånt sedan jag blev mamma.

Vad ser du mest fram emot i dessa ombyggnadstider här på Step In?

Ombyggnationer är alltid spännande, det ska bli kul att se hur det blir. Men framför allt ser jag framemot att få ett bra högtalarsystem så vi instruktörer får ”med hörning” och våra deltagare får en behagligare ljudvolym.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar