måndag 1 augusti 2011

Kiss och bajs!



Tänk vad man kommer på saker när man INTE rör på sig lika mycket...om du redan vid titeln börjar känna lite illamående eller om du känner ungefär som när man ser "Fockers"-filmerna (en extremt jobbig och pinsam känsla i kroppen) kan du sluta läsa nu!

I sommar har jag tagit det mycket lugnare än vad jag brukar. Under 3-4 veckor har jag bara tränat 2 eller 3 gånger/vecka. En vecka var jag helt vilande...å då upptäcker man saker! Man blir ju aldig nödig, å när sommaren dessutom är så varm att det nästan är omöjligt att dricka nog med vätska så är det kört! Det häftiga är att så fort jag blir mer aktiv kommer detta igång av sig själv - så har du problem med detta: rör dig och drick mycket vatten!

Att prata kiss och bajs anser de flesta höra till 3 års åldern ungefär (för vissa hänger det kvar längre....MYCKET längre). Men när man pratar hälsa och träning är detta också något som ska tas i beaktande! Här är några skitiga frågor och några svar:

När är det bäst att bajsa? Jo, på morgonen! Ultimata är att tömma tarmen innan man går till jobbet, för barn i skolåldern rekommenderar man att de stiger upp lite tidigare för att sitta en stund på toa för att de ska slippa bli nödiga på skolan, eftersom de flesta inte går då utan håller sig och får problem av det! (enligt Blossom)

Vad är bajs-signalen? När du blir nödig! Lyssna på den och gå på toa, för om man ignorerar den är det tillslut svårt att märka när den kommer och förstoppning kommer som ett brev på posten. (enligt ett utbildande barnprogram!)

Är det bra med fibrer? Jo, men inte för mycket! Dessutom måste man se till att dricka ännu mer vatten för att kroppen ska ha nytta av det (egen erfarenhet...).

Å tillslut måste jag ge ett sista råd, framför allt till alla er tjejer: När ni sitter på toa och kissar - håll inte på med en massa tjafs att ordna till rullen eller städa utan runt er utan fokusera på det ni gör! För sist-skvätten behöver komma ut annars löper man mycket större risk att få urinvägsinfektion, å det är inte kul kan jag lova!!!

END of the dirty job!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar