torsdag 10 maj 2012

Bra träning börjar med bra skor!

OK, jag minns när jag var liten och mina föräldrar kollade stabiliteten i bakkappan på träningsskorna extra mycket, eller när man var tonåring och vuxna påtalade att man skulle knyta sina coola öppna skor. Idag när jag är äldre! och visare? så är det för mig självklart att ta min tids vuxenvärld på allvar och föra vidare kunskapen om vikten av en bra sko!
När jag läste anatomi och fysiologi på Umeå universitet fick jag ännu mer vatten på min kvarn, och när fler och fler i inte allt för hög ålder har problem med fötter, benhinnor, höfter och ryggar som har sitt ursprung i foten eller nedre benets del så inser jag att folk kanske inte är så välinformerade som jag antar, så här kommer en lite miniskola i vad som är bra skor! Självklart vet jag att bra skor inte alltid är lika med snygga skor och att fåfängan ofta går före funktionen, men när man tränar belastas foten mycket mer, ex: när du är ute och går belastas dina fötter 1-2 ggr din kroppsvikt, när du springer belastas den 3-5 ggr din kroppsvikt. Alltså är träningsskorna VÄLDIGT viktiga! Vad ska man ha då?
Det här är min löparsko, fast istället för blå har den ljusgrön/beige färg - skitfula i min smak men väldigt användarvänliga för min fötter
Till att börja med är det mycket svårare att veta hur ens fot fungerar och vilka skor man behöver än att ställa sig på en spegellåda i en butik, fötterna fungerar olika och det är samarbetet mellan ben, ligament och muskler som utgör hur man utför ett steg. Företagen förenklar och skriver ut vilken sko som passar till vilket pronationsmönster och det är verkligen en förenkling! Man behöver helt enkelt prova sig fram, konsultera gärna säljare men lita inte blint på dem, det är ens egen känsla som ska avgöra. Det bästa är ju att kunna prova skorna när man är aktiv för att känna hur skon fungerar på riktigt!
En annan fälla som många går i är att köpa skor på rea! Visst, "snygg-skor" funkar att köpa på rea, men om man ska köpa träningsskor på rea ska man vara uppmärksam. De flesta som jag nämt detta till blir förvånade, men ja det är sant - SKOR HAR EN DATUMMÄRKNING! Kolla in dina gympaskor, där storleken står, där står också en datummärkning. För gummiblandningen och det levande materialet i sulan åldras faktiskt, så man rekommenderar att inte köpa skor som är äldre än 2 år även om dom är "nya".

Trenden just nu är att gå emot mer barfotaliknande träning. En av lärarna jag hade i Umeå hade varit nere i Afrika för att studera löpning, teknik, skor eller frånvaron av skor egentligen.... De dom slogs av var att benhinneproblem inte överhuvudtaget existerade! Dom hade från barnsBEN fått anpassa och bygga upp musklerna, lederna och ligamenten efter ojämnt underlag. Kanske nått att tänka på när vi sätter super stabila skor på våra bäbisar som inte ens lärt sig gå...

Den barfotaliknande trenden har flera stora skomärken hakat på och bla denna sko: Nike free tr fit delades ut på Nikekonventet i januari.

Jag tycker den är lätt och oerhört fri, vilket passar när jag styrketränar, kör med seniorerna, cardiotränar osv. Men jag märkte ganska fort att när jag använde den på Bodystep eller i Bodypumpens hoppmoment så fick jag direkt känningar emot knäna. Skon är inte nog stabil för mig när jag har större påfrestningar på foten och gör rörelser som kräver mer stabilitet. Och att dansa i denna sko kan jag bara glömma, skon fastnar i marken och blir bara i vägen.
Min favvosko just nu till gruppträningen är Nike free xt, den finns i olika färger och utföranden. Den är också lätt men funkar jättebra vid högre belastning på, över och runt golv och låda. Om man dansar mycket ska man köpa en sko som är lätt att vrida runt med - annars kan det gå illa för knäna.

Så...bra träning börjar alltid med bra skor!
Lycka till :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar