onsdag 17 oktober 2012

Två succéer och ett bottennapp!


Är i testar och bakartagen och som jag lovade förra inlägget så skulle jag prova på proteinbröd och proteinplättar. Nu är det gjort! Å resultatet av mina tappra försök är väldigt varierat! En succe för er som är kvarg-ätare är proteinplättarna: 
PROTEINPLÄTTAR (löjligt lätta)
  • 2 ägg
  • 2 äggvitor
  • 70g lätt kvarg
  • salt
Vispa till en smet - använd matfett i stekpannan, receptet räcker till 4 plättar! 
Smarriga tillbehör: bär & grädde
Hardcore tillbehör: Lättkvarg & bär. 





Sen kom det ju till dessa proteinbröd, jag hittade ett recept i en blogg som lät spännande och lovande, men när jag satte brödet på plåten tyckte jag bara att det luktade hö - tyvärr gav sig aldrig hölukten av utan när jag smakade brödet både smakade och luktade det hö! Vad trodde du?!? Kanske du tänker, men skam den som ger sig. Idag hittade jag ett annat recept som jag bara var tvungen att prova med tanke på tillagningsmetod och tid: I micron på 5 minuter!!! Bröden var sjukt lätta att göra och riktigt goda! Jag använde dock inget sötningsmedel och sitter just nu och finular på vad man skulle kunna sätta i istället, kanske provar lite hackade russin nästa gång, för en nästa gång blir det snart - väldigt snart ;-) 

Här kommer recepten på bröden...det översta är "hö-bröden" kanske jag bara misslyckades? Pröva själv om du vill! Nedan är receptet på Microbröden - dom är verkligen värda ett försök! 

Proteinbröd (dubbel sats)
 Ingredienser:
   60 g (ca 2 dl) fibrex
   80 g (4 dl) pofiber
   40 g (1 dl) sesamfrö
   4 tsk bakpulver
   1 tsk havssalt
   2 tsk fiberhusk
   300 g (3 dl) kvarg , mat & bak
   200 g (2 dl) keso, låg fetthalt
   2 ägg
   2 äggvitor
   1,5-2 dl vatten (tillsätt mer vid behov)

Utförande:
Sätt ugnen på 165 grader.
Mixa fibrex, sesamfrö & pofiber i en matberedare eller blender till ett grovt mjöl. Blanda de torra ingredienserna i en skål; Fibrexmixen, pofiber, fiberhusk salt & bakpulver.
Mixa därefter kvarg & keso med en stavmixer eller i en matberedare till en slät massa och blanda samman massan med uppvispade ägg och vatten.
Häll i kvargblandningen i skålen med de torra ingredienserna, blanda noga & smaksätt med önskade ingredienser.
Tips på smaksättning!
- Soltorkade tomater & färsk basilika
- Linfrö & brödkryddor
Jag delade degen på mitten och smaksatte ena halvan med soltorkade tomater & basilika och andra halvan med linfrö och brödkryddor.
Forma två stycken limpor av degen på en plåt täckt med bakplåtspapper och grädda ca 60 minuter i ugnen.
Ta ut och låt svalna innan servering!

MUMSIGT SUPERSNABBT BRÖD: 
Ett supersnabbt bröd som kan ätas när man vill slippa en massa kolhydrater. Ger 4 skivor bröd och tar tio min.

Tilllagningstid: 10 min

Ingredienser:
2,0 msk Fiberhusk
4,0 msk Havrekli
2,0 msk Kvarg färskost 1% fett Kesella lätt
2,0 st Ägg rått
1,0 nypa Salt
1,0 msk sötningsmedel
0,5 tsk Bakpulver
1. Blanda alla ingredienserna till en jämn smet.

2. Häll smeten i en mikrosäker form (jag tog en som var 10x15cm) och täck formen med plastfilm.

3. Gör några hål i plastfilmen och kör sedan formen i mikrovågsugn på full effekt i ca 5 minuter.

4. Låt därefter brödet svalna något och skär det sedan i 4 bitar.

5. Rosta brödet i brödrost före det skall ätas. Klart att avnjutas!


  

2 kommentarer:

  1. Intressant även om jag bara kör RAW food, men lite mycket protein känns det som, vet ej om det är så bra för kroppens organ med så mycket protein och salt, men om du söker annat nyttigt sötningsmedel så är ju Dadlar det klart bästa enligt mig, för det är sött gott och nyttigt fruktsocker, annars finns ju Lucuma pulver och är en Stevia som man kan bruka. Kör gärna fler recept alltid trevligt att läsa. Ha en superdag!
    /Tobias

    SvaraRadera
  2. Dadlar ligger bara i kylen och ligger just nu...det ska jag verkligen testa :-)

    SvaraRadera