tisdag 19 oktober 2010

JAG SKA GÖRA SOM MARTIN LIDBERG!

Gröna veckan är inledd och jag inser att det kommer att bli många pass denna vecka - mer precis är det 10 stycken som jag är uppskriven på. Du kanske tycker att det är många...sund tanke, för det är väldans mycket pass. Det jag funderar på är inte hur jag ska orka passen, det gör man alltid med hjälp av lite adrenalin och underbara deltagare framför sig. Däremot funderar jag på hur jag ska få ihop dagarna så att jag hinner äta nog med mat och hur jag ska kunna unna mig den sömn som behövs.

Jag var en gång och lyssnade på Martin Lidberg (brottaren i Let´s Dance, så kanske fler än vi sportnördar vet vem det är...) som föreläste om sin väg från att han var uträknad av brottarförbundet till det att han tillsist stod högst upp på prispallen i ett VM. Hans målfokus var oroligt imponerande och han var en riktigt inspirerande föreläsare. En lite detalj från hans föredrag som jag ibland återkommer till var hur han sov. Jag tänker per automatik ofta när jag ska vila mellan mina pass att jag ska ta en dag då jag inte tränar - och det är ju inte fel. MEN, som Martin beskrev det behövde han sova några timmar mer VARJE natt och tog dessutom någon powernap per dag. Nu tränar jag tack och lov inte lika hårt som honom, men en längre sömn tror jag nog att man behöver när man är relativt aktiv. Det är ju då kroppen kan återhämta och bygga upp sig så att man är pigg och på G för nästa utmaning.

Man får verkligen inte glömma bort träningens tre komponenter - träning, mat och vila! Dessa tre tillsammas gör att kroppen håller i längden och ökar energin i vår vardag!

Så nu ska jag göra som Martin Lidberg...

....god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar