tisdag 26 oktober 2010

KÄNSLIGA TITTARE VARNAS!

Är du också så extremt morgontrött så att man nästan måste varna andra, jag skulle kunna skriva en hyllningssång till sängen varje morgon och kudden är ju så fantastiskt go!

Googlade på morgontrötthet för att se vad man kan göra åt det, å detta var vad jag hittade:

"Känns det helt omöjligt att vakna på morgonen? Beskyller dina nära och kära dig för att vara lat och sakna civilkurage på morgonkvisten? Lugn, det är inte dig det är fel på. Tvärtom visar nya rön att morgontrötthet beror på dina gener. Forskare i Tyskland och Schweiz, med ledning av sömnforskaren Steven Brown vid universitetet i Zürich, har kommit fram till att dygnsrytmen redan är inkodad i generna när vi föds. Dessutom är den näst intill omöjlig att göra någonting åt."


Om du vill du läsa mer: http://www.salongk.se/artiklar/import/2008/5/2/4157/index.xml

Ok, generna går inte att ändra på - men jag tror faktiskt det spelar roll vad vi gör när vi vaknar för hur vi mår under dagen. Att sätta sig framför tv:n med en kopp kaffe kanske inte riktigt är en juste start för koppen. Näe, kroppen behöver ordentligt med bränsle för att komma igång eftersom blodsockret är lågt efter nattens vila ifrån mat. Så en ordentlig frukost är ju att föredra. Microgröt eller fil med musli är två av mina favoriter - det går fort och är gott! (jag gör min egen musli av basmusli åsså blandar jag i massor av smarriga saker så som torkade frukter, bär, lin o solrosfrön).

Idag kickade jag dessutom igång med ett av Step Ins morgon/förmiddagspass. Har du möjlighet att gå på dagtid är detta ett grymt skönt sätt att starta dagen (kolla på www.stepin.nu/boden för aktuellt schema). Det blev en Activio med guldklimpen Ellinor. Svettigt, härlig musik och jobbigt kan man sammanfatta passet. Å titta så pigg jag blev :)


Ellie och jag, svettiga å härliga...


När man sen tagit en dusch och fått i sig mat så känns det som att man skulle kunna ta sig an vilka utmaningar som helst, kanske på jobbet eller i familjen...jag vet inte vilka utmaningar du har, men nu ska jag anta mina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar