onsdag 13 oktober 2010

Varför träning?

När jag funderade på vad jag skulle skriva i mitt första blogginlägg insåg jag, som den lärare jag är, att det behövs ett syfte med denna blogg. Det funkar inte så att chefen säger att jag ska blogga också gör jag det bara därför - inte för mig i alla fall. Nej, jag måste ha ett syfte som är mitt och som jag känner är värdefullt...och här kommer det:

Varför ska man hålla på med träning? Det är ju jobbigt och tar tid! Och varför i hela världen ska jag blogga om träning?

TRÄNING....vad säger det ordet dig? Jag tänker på match, tävling och att blir bättre. Som det inbitna tävlingsmännsika jag är tilltalar dessa ord mig, men jag har lärt mig att jag nog är ett undantag stället för regeln om man ser på den svenska befolkningen. Ordet träning smakar inte så värst gott i folkmun.

När jag tittar på barn så förstår jag att vi är skapta till rörelse, de kan ju bara inte sitta still!!! Men då är dom också för det mesta på G, levnadsglada och somnar som stockar när de väl kommer till ro. Det säger något till oss vuxna, eftersom det ofta är dessa 3 ingredienser vi strävar efter för att orka vår vardag.

Och tyvärr har många som jag möter på gymmet först gått ner sig i kropp eller psyke ganska rejält innan man tillslut tvingas att ta tag i denna träning som kan kännas som ett gigantiskt, obestigligt högt berg!

Men om man tänker lite längre och inte fastnar i ordet träning - tänk FRISKVÅRD, då ändras perspektivet. Det känns inte lika prestationsinriktat och syftet ryms i själva ordet. Att vårda sin kropp så att den är och förblir frisk, det kan ingen värja sig emot och säga att man inte behöver eller vill.

Och det är därför jag vill jobba med detta, för att hitta vägar in i människors vardag så att de inser att friskvård är något alla behöver och förhoppningsvis något som vi här på Step In kan göra till ett rent nöje!

/Frida

1 kommentar:

  1. Härligt inlägg! Sprider samma positiva budskap och känsla, som du också alltid ger oss på dina pass!

    SvaraRadera