onsdag 13 april 2011

BLOD!



Nu ska jag göra något som man egentligen inte ska göra - jag ska säga en sak och göra en annan, men ni kommer nog att förstå varför...


TV4 har i dagarna startat en "ge blod" kampanj! Visst vet ni att blod inte går att göra på konstgjord väg, utan sjukvården behöver givare. Vi behöver alltså hjälpas åt att fylla på med blod för att det tex ska finnas när en bilolycka har skett, när en mamma blöder för mycket under en förlossning eller när ett barn drabbats av leukemi.


Man ger 3-4 ggr per år så det är inte så ofta och tar ca 10 min, du får dessutom 30:- för besväret eller välja en "grej" (vem har inte druckit kaffe ur lingonmuggarna någon gång...).


"Men du då", kanske du tänker, ja jag har aldrig i hela mitt liv gett blod och tror att det kommer dröja länge innan jag kan göra det. När jag var ca 5 år åkte jag in under en bil med min pulka och träffade med ögat rätt in i avgasröret. Du kanske inte har lagt märke till det eller så tror du kanske att jag har solat med glasögon eller nått, för kring mitt högra öga har jag ett ärr - det löper som en halvmåne utanför ögat. När detta skulle sys vet jag inte om det inte gick att bedöva eller om inte bedövningen gav verkan för jag fick sy 10 stygn som gjorde fruktansvärt ont och det jag minns av allt detta var NÅLEN!!!


Sen dess har sprutor varit otrolig skrämmande för mig! Nu kan jag hantera det bättre än tidigare - när jag skulle få morinspruta i magen (jag hade varit med om en skidolycka och brutit benet, nyckelbenet och tummen) så kom sköterskan in på min sal och sa att jag skulle få sprutan. Per automatik blundade jag och drog upp tröjan och inväntade det jag bävade för. Tiden gick och jag låg kvar länge med pickande hjärta och stängda ögon, tillslut sneglade jag upp och då höll sköterksan på att bädda en säng...hon hade ju menat att jag SNART skulle få min spruta!


Det finns två tillfällen då jag har varit totalt likgiltig för nålar o sprutor, vid mina förlossningar. Då var smärtan allt jag kunde fokusera på! Men för mig är det just nu helt otänkbart att ge blod - men jag är närmare nu än vad jag var för 10 år sen, så ge mig 10 år till...


ÄR DU INTRESSERAD AV ATT BLI BLODGIVARE?!? Klicka in här: http://www.geblod.nu/blc.aspx?PageId=99








2 kommentarer:

  1. Komiskt att du tar upp det har funderat på att bli blodgivare dom senaste dagarna!!!!

    SvaraRadera
  2. Klart du ska bli blodgivare om du bara kan tänka dig att ha en nål i armen! Jag får se till att göra nått annat nyttigt till samhället...

    SvaraRadera