onsdag 3 november 2010

Dax att vara lite realistisk....

Efter en lång natts ostörd sömn går du upp och njuter av en god, balanserad frukost. Åker sedan lungt och laglydigt till jobbet. Efter någon timme blir du hungrig och tar då fram mellanmålet som du gjorde i ordning och tog med dig i morse. Vid lunchtid äter du en härlig tallrik som består av lagom mängd protein, kolhydrat och fett. Och för att inte blodsockret ska dippa tar du ditt andra medtagna mellis på eftermiddagen, ska du däremot och träna har du gjort i ordning ett matigare mellanmål som du äter 1½-2 timmar innan träningen. Efter träningen går du hem till en lagad portion med mycket protein.


Visst har du det så här varje dag?!? Nä, det funkar ju inte riktigt alltid så...det är så många fler faktorer under en dag som gör att maten inte riktigt alltid blir som man önskade.


DAX ATT VARA REALISTISKA!

Tyvärr så är det inte helt ovanligt att man struntar i att äta något innan man tränar för att man kommer från jobbet och inte har hunnit. För att få ut så mycket som möjligt av träningen så skulle det bästa vara att äta antingen ett mål mat eller ett stadigare mellis ca 1½-2 timmar innan passet, detta är inte alltid så svårt - ha en fil i kylen och ett musli paket på jobbet, swisch så är det kirrat. MEN går inte det så finns det en bra nödlösning:

Har du inte hunnit äta det du ska innan ett pass kan man dricka en Powerrade, min favorit är den blåa. Då får man snabb energi för att orka träningen.


















Men sen då? Ja, det bästa är såklart att få i sig mat med kolhydrater och mycket protein. När man tränar bryts musklerna egentligen ner - och för att bygga upp dem och göra dem starkare behöver kroppen protein. Om man inte äter efter träningen lämnar man kroppen utan byggstenar och då har man brutit ner kroppen stället för att bygga upp den. Här gäller det dessutom att äta så fort som möjligt. MEN om man vet att det är ngn timme innan man får i sig denna mat vad gör man då?



Jag tycker Gainomax är bra, det finns andra drycker med hög proteinhalt som jag också gillar, men Gainomax är ju faktiskt närproducerat också.











Självklart går inget upp emot riktig mat, men om man e realistisk så är det svårt att alltid få jobb, familj, hembestyr, möten, intressen och allt annat livet innehåller att gå ihop med en bra matplanering och då är det bra att Powerrade och Gainomax finns :)

4 kommentarer:

  1. Jag drack en powerrade ( den blå faktiskt ) precis då de värsta värkarna satte igång och vi skulle in till BB, kan säga att den var ner och vände och nu tänker jag alltid på den härligaste dagen i världen då jag ser den blå flaskan ;)

    SvaraRadera
  2. Härligt! Jag drack den faktiskt på natten när jag vaknade av illamående i början av mina graviditeter. Det hjälpte, men säg det inte till min tandläkare ;)

    SvaraRadera
  3. Haha lite roligt att jag faktiskt gör så som du skriver att man ska göra...9/10 dagar faktiskt. Men det är nog för att jag är extremt blodsockerkänslig och vet att det är kört om jag inte äter efter "mat- och sovklockan".

    Tack för den fina kommentaren förresten :)

    SvaraRadera
  4. Men då är du ju en übermänniska också ;)

    SvaraRadera