onsdag 10 november 2010

Kommer jag att bli gammal?

"Hur gammal är du?" när jag jobbade som högstadielärare innan jag fick barn kom denna fråga titt som tätt. Det roligaste var när de skulle försöka gissa, oj oj oj vad elevera har varit ute och cyklat, gissningarna föll oftast mellan 17-20 men när jag sagt att jag är gift och har hus har 30-35 kommit (jag var då 25 år) .

Ordet gammal är ju något man är, som att man har gått in i ett stadie och aldrig kommer ta sig därifrån. För mig handlar det mer om egenskaper än om ålder, och motsatsordet till gammal tycker jag är barnslig. Kommer jag att bli gammal? Så att barnsligheten som är en stor del av min personlighet försvinner, eller förträngs någonstans djupt inom mig? Jag hoppas verkligen inte det....




Idag har jag SENIORTRÄNINGSPASSET, där har vi nog inte en enda som har blivit gammal, för de har verkligen barnsligheten kvar. Denna grupp av människor är så fantastiska, de har liksom bytt bort det mesta av yta och prestige till förmån för värme, spontanitet och livsglädje. Därför är det så roligt att få träffa dessa människor vecka efter vecka och njuta av deras sällskap.


Kommer jag att bli gammal? Näe, det hoppas jag inte - jag ska bara bli äldre!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar