måndag 1 november 2010

Måndagsångest?

Ny vecka och nya möjligheter...eller? Det kanske inte alls känns så! En lång, tung vecka är kanske en bättre beskrivning när måndagsångesten infinner sig. Helgen är oftast alldeles för kort och intensiv - i allafall för mig. Och med en man som jobbar skift och jag själv som jobbar i stort sett varje fredag kväll/natt, blir det nästan alltid en ganska upphackad helg. Men varför bara leva på helgerna? Ibland kommer jag på mig själv att göra veckan som någon slags transportsträcka till helgen. När helgen sen flugit förbi börjar karusellen igen.

För att inte hamna i "leva för helgen"-diket så har jag några botemedel som jag själv praktiserar:

* Boka in en lunch med någon vän eller familjemedlem. Ta någon som du kanske inte sett eller haft tid att träffa på länge. Inget dåligt samvete och en trevlig lunch blir resultatet!

* Bestäm en dag då du gör något du tycker är jätteroligt. Kanske träna en kväll? Bestäm dig, skriv in detta i din ev kalender och säg det till någon, annars kommer kvällströttheten kanske att ta över när du väl ska iväg.

* Ha en tv & datorfri kväll - hips vips så finns det massor med tid över till att vårda relationer i familjen eller till vänner. När man sen lägger sig på kvällen känns det alltid så mycket bättre än om man skulle fastnat framför tv:n en halv kväll.

* Till sist: laga storkok på söndagskvällen. Jag själv praktiserade detta igår! Efter att jag vickat för Åsa på pumpen for jag hem och satte igång att göra palt. Det var ren lycka i morse när jag öppnade kylen och insåg att många mål mat i veckan redan är kirrade! Bara det gör veckan väldigt mycket trevligare!

Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Så med andra ord kan man få sig en paltlunch hos dig innom en snar framtid? :)

    SvaraRadera
  2. MMM, men då får du skynda dig för dom är snart slut!

    SvaraRadera